
Заповіді для громадянина України.
· Будь моральний, бо моральність і чесність - це підстава твоєї гідності.
· Шануй Бога і віру Христову, не зраджуй її ніколи, бо це підстава твоєї чесності.
· Шануй свою материнську мову, бо це прекрасний скарб, що відрізняє наш народ від інших народів.
· Шануй звичаї і традиції твоїх батьків, бо це твоя краса.
· Будь правдомовний і ретельний, бо за це будуть шанувати тебе і свої, і чужі.
· Шануй своє здоров’я і життя, позбався шкідливих звичок, які руйнують тебе і рідних.
· Будь чистий тілом і духом та вірний іншим, бо невірність руйнує родину й тебе самого.
· Не роби ніколи чогось такого, за що мусиш потім соромитись, бо знай, що все зло стане явне.
· Будь справедливий і всюди виступай в обороні правди, осуджуй кривду і неправду, бо справедливість є підставою любові, любов є підставою єдності, а єдність є підставою добра твого і народного.
· Люби свій народ і ніколи його не зраджуй, працюй для нього і заступайся за нього, при потребі жертвуй за його добро все, бо добро народу - то добро твоє і твого покоління.
· Старайся сам стати свідомим і других усвідомлюй, багато читай і черпай освіту доведуть тебе і твій народ до добра.
· Не бійся терпіти за правду і вір, що вона переможе.
· Всюди поводися гідно і не принижуй себе ні перед ким, бо раба ніхто не шанує. А достойного і ворог похвалить і з ним рахується.
· Завжди і всюди говори своєю рідною мовою. Ніяким нечесним вчинком не посороми свого прекрасного імені, за це тобі буде признання і честь, а народу користь.
Як зробити ідейно-художній аналіз вірша.
1. Починаючи працю над твором, вкажіть автора, назву вірша, дату його написання. Якщо потрібно, вкажіть декілька подій з життя поета, які вплинули на створення аналізованого вірша.
2. Вкажіть тему вірша. Запитайте себе: «Про що говорить поет у цьому творі?» Віршовані твори можуть бути про любов, патріотизм, громадянську позицію. Деякі описують пейзажі і красу природи; інші є роздумами на філософські теми.
3. Визначтре ідею або головну думку твору (чи мотиви). Подумайте, що саме доносить до читача поет, яке «послання» криється в його словах. Основна думка відображає ставлення поета до написаного, вона є ключовим фактором для істинного розуміння літературного твору. Якщо автор твору торкнувся відразу кілька проблем, перерахуйте їх і виділіть одну в якості головної проблеми.
4. Проаналізуйте сюжет. Напишіть, що відбувається у творі, виділіть основні події та конфлікти. Пропустіть цей пункт аналізу, якщо вірш є безсюжетним.
5. Напишіть, до яких художніх засобів і стилістичних прийомів вдавався автор в даному творі. Наведіть конкретні приклади з вірша. Вкажіть, з якою метою автор використовував той чи інший прийом (стилістичні фігури, тропи тощо), тобто який ефект був досягнутий. Наприклад, риторичні запитання і звертання підвищують увагу читача, а використання іронії говорить про глузливе ставлення автора і т.п.
6. Проведіть аналіз особливостей композиції вірша.
7. Схарактеризуйте римо-ритмічні особливості (розмір, рима і ритм). Вкажіть особливості образу ліричного героя. Бажано не пропускати цей пункт в аналізі вірша. Пам’ятайте, що в будь-якому творі присутній авторське «Я».
8. Вкажіть, до якого жанру належить даний вірш (елегія, поема, сонет і т.п.).
9. У заключній частині аналізу напишіть ваше особисте ставлення до вірша. Вкажіть, які емоції він у вас викликає, над чим змушує замислитись.
(Ваш аналіз ліричного твору може бути побудований не за вказаними пунктами)
НАПРИКЛАД
Ідейно-художній аналіз поезії
Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить»
Вірш написаний 1911 року і за деякими джерелами є першим друкованим віршем Павла Тичини. 1911 рік - це лише період становлення майбутнього поета, як особистості, рік навчання в Чернігові, перші зустрічі з творчою молоддю Чернігівщини. Проте вірш засвідчив неабиякий талант майбутнього символіста.
За жанром – це шедевр інтимної лірики.
Темою вірша є вираження емоцій, які народжуються в душі юного ліричного героя, перших і тендітних емоцій відчуття кохання.
Ідейне навантаження вірша не чітке, тут змішані хвилюючі ноти передчуття щастя і глибинне злиття з природою, отже, уславлення гармонії. Ліричний герой сповнений почуттів, він звертається з риторичними запитаннями до уявних опонентів, які теж мають відчувати те, що і він, він закликає до рішучості, проте сам, не виявляє рішучості, лише щира, закохана душа здатна бачити символічні образи природи, а закохані, очевидно, бачать спільні образи. І тому риторичне питання початку вірша трансформується в риторичне ствердження. Ліричний герой знайшов однодумців, він не самотній у своїх почуттях!
Головних героїв тут цілий ряд. Безперечно, спочатку варто відзначити кохану, яка абсолютно не візуальна, вона навіть бездіяльна, бо просто спить... але і у своєму сні вона – це все для ліричного героя.
Композиційно вірш поділяється на дві частини. Обидві починаються риторичними питаннями. Спочатку простір обмежений лише липою, яка шелестить, у другій частині простір ширшає – це вже гаї, вони сплять, але „все бачать крізь тумани”. Простір враз стає глобальним – місяць, зорі... а потім швидше звуковий образ ..”солов’ї” .
Художні засоби, які наявні в цьому вірші традиційні для інтимної лірики. Але головним, я вважаю – протиставлення. Природа-людина, в даному контексті повна співзвучність. Риторичне запитання, риторичне ствердження, звичайно ж, епітети, метафори. Присутня синекдоха „дідугани” (дерева).
Римування: яскраво виражений чотиристопний ямб з незакінченою стопою, жіноча рима чергується з чоловічою, римування паралельне.
Кохання не потребує слів, це надзвичайно тонке почуття. Якщо вже і писати про кохання, то саме так, так просто и щиро. Я повірила почуттям цього юнака, він досить щирий в них, коли кохаєш, то все навколо змінюється, оживає, і насамперед змінюєшся сам!
СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР РЕЧЕННЯ
1. За метою висловлювання:
- розповідне (.)
- питальне (?)
- спонукальне (побажання, наказ, спонукання до дії)
2. За емоційним забарвленням:
- окличне (!)
- неокличне
3. За будовою:
- просте ( 1 граматична основа)
- складне (2 і більше грам. основ).
- Обовязково вказати вид зв’язку складного речення:
- сполучниковий ( ССР ( - = ), і ( = ) ; СПР [ - = ], щоб : ( = ) );
- безсполучниковий ( БСР); [ - = ] : ( = - )
- з різними видами звязку (хто - = ), [ - = ] : ( = - ).
Далі розбирається кожне просте речення.
4. За наявністю головних членів речення:
- двоскладне ( підмет + присудок)
- односкладне (1 головний член речення)
Називне дієслівне
(підмет) (присудок)
Особове безособове
- Означено-особове
- Узагальнено-особове
- Неозначено-особове
5. За наявністю другорядних членів речення:
- поширене (хоч один другорядний член речення)
- непоширене ( жодного другорядного члена речення)
6. За повнотою висловлення думки:
- повне (наявність всіх слів)
- неповне (пропущене слово)
7. За наявністю ускладнювальних компонентів:
- неускладнене
- ускладнене (звертання, вставні слова, однорідні члени речення, відокремлені члени речення, порівняльний зворот)
Схеми морфологічного розбору
самостійних частин мови
Іменник
1. Початкова форма ( Н.в. в одині).
2. На яке питання відповідає в реченні.
3. Істота чи неістота.
4. Власна чи загальна назва.
5. Конкретне чи абстрактне значення, збірне, речовинне.
6. Рід (жін., чол., середній, спільний), число (однина, множина), відмінок (прямий = Н.В.; непрямі: Р.в., Д.В., З.в., О.в., М.в, Кл.в.); відміна ( І, ІІ, ІІІ, ІV), група (тверда, м’яка, мішана).
7. Спосіб творення (якщо це похідне слово).
8. Правопис.
9. Синтаксична роль у реченні.
Прикметник
1. Початкова форма.
2. На яке питання відповідає в реченні.
3. Розряд за значенням: якісний, відносний чи присвійний.
4. Форма: повна чи коротка.
5. Для якісних – ступінь порівняння: вищий, найвищий.
6. Група: тверда або м’яка.
7. Рід, число, відмінок.
8. Спосіб творення, якщо слово похідне.
9. Особливості правопису.
10. Синтаксична роль у реченні.
Числівник
1. Початкова форма.
2. На яке питання відповідає в реченні.
2. Розряд за значенням: кількісний (дробовий, збірний), порядковий.
3. Група за будовою: простий, складний чи складений.
4. Рід, число (якщо є), відмінок.
5. Спосіб творення, якщо слово похідне.
6. Правопис.
7. Синтаксична роль у реченні.
Займенник
1. Початкова форма.
2. На яке питання відповідає
3. Розряд за значенням: особовий, зворотний, присвійний, вказівний, означальний, питальний, відносний, неозначений, заперечний.
4. Рід, число, відмінок.
5. Спосіб творення.
6. Синтаксична роль.
Дієслово
1. Початкова форма.
2. На яке питання відповідає.
3. Дієслівна форма: інфінітив, особова форма, родова, безособові дієслова, дієслова на –но, -то, дієприкметник, дієприслівник.
4. Перехідне (у реченні вимагає додаток у З.в без прийменника) чи неперехідне.
5. Вид: доконаний (що зробив? що зробить?), недоконаний (що робив? що робить?)
6. Спосіб: дійсний, умовний, наказовий.
7. Час: минулий, теперішній, майбутній
8. Проста чи складена форма.
9. Якщо теперішній чи майбутній час, визначити особу та число.
10. Якщо минулий час, умовний спосіб, то треба визначити рід в однині.
11. Дієвідміна
12. Якщо дієприкметник, то назвати такі ознаки: активний чи пасивний, час, вид, рід, число, відмінок.
13. Якщо дієприслівник, то назвати такі граматичні ознаки: час, вид.
14. Особливості творення.
15. Правопис.
16. Синтаксична роль.
Прислівник
1. На яке питання відповідає.
2. Розряд за значенням: означальний, обставинний (місця, часу…).
3. Для якісно-означальних – ступінь порівняння.
4. Спосіб творення, від якої частини мови утворений.
5. Правопис.
6. Синтаксична роль.
Є бажання дізнатися більше про Квітку (Кейсі) Цісик?
Звернися за адресою:
Тест на романтичність
- Чи готовий Ти до реального життя?
- Яким Ти бачиш світ — казковим і чудесним чи складним і буденним?
Пройди цей тест для підлітків і дізнайся, прагматик Ти чи романтик!
Відповідай на запитання «так» або «ні»
- Якщо Ти отримав (отримала) газету або журнал, чи передивляєшся її, перш ніж почати читати?
- Чи їсиш Ти більше, ніж звичайно, коли хвилюєшся?
- Чи думаєш Ти про свої справи, коли їси?
- Чи зберігаєш Ти листи від близьких людей?
- Чи цікавишся Ти психологією?
- Чи боїшся їздити на великій швидкості?
- Чи уникаєш думки про смерть?
- Чи любиш помріяти, лежачи в ліжку?
- Чи буває так, що Ти прокидаєшся стомленим (стомленою) після сну?
- Чи розказуєш Ти іншим про свої особисті труднощі?
- Чи читаєш Ти романи про кохання?
- Чи уникаєш Ти самотності?
- Чи буває так, що через неприємності Ти хворієш?
- Чи бувало з Тобою так, що, задумавшись, Ти проїжджав (проїжджала) потрібну зупинку?
- Чи виникало у Тебе бажання жити в іншому місті?
- Чи вважаєш Ти характер людини спадковою рисою?
- Чи дивишся Ти фільм до кінця, якщо він про кохання?
Результати тесту
Ключ: за кожну відповідь «так» запиши собі 5 балів. Тепер порахуй суму.
Від 75 до 85 балів. Мабуть, Ти ховаєшся від дійсності. Не завадило б хоч інколи подивитися в очі реальності. Це допоможе краще зорієнтуватися в житті та дещо вберегти себе від неприємностей.
Від 55 до 70 балів.Твої мрії не завжди поєднуються з реальним життям. Тобі це заважає, але не надавай цьому дуже великого значення. І не шукай цілковитого вирішення всіх життєвих проблем. Адже зірки світять і тоді, коли їх не видно.
Від 30 до 50 балів.Тобі вдалося встановити рівновагу між ілюзіями і реальністю. І хоч Тобі властива деяка мрійливість і навіть сентиментальність, Ти цілком добре усвідомлюєш свої реальні можливості.
Від 5 до 20 балів.Тобі притаманна надзвичайна заземленість, прагматичність. А от романтичності бракує, вона пішла б на користь. Життя, звичайно, річ серйозна, але інколи почуття гумору допомагає долати перешкоди.
____________________________________________________________________
Чи вмієш Ти цінувати час?
- Чи хотілося Тобі коли-небудь зупинити час, повернути стрілки годинника назад? Давай перевіримо, чи знаєш Ти справжню ціну часові.
- Я приготувала для Тебе цікавий тест для підлітків. Час не можна купити, і, тим більше, повернути назад. Але його можна і потрібно раціонально використовувати. Дізнатися, наскільки якісно і результативно Ти витрачаєш 24 години на добу, Тобі допоможе тест для дівчаток і хлопчиків-підлітків.
- Дай відповіді на кілька запитань, і результати запиши в чернетку. Після проходження тесту Ти дізнаєшся, до якого типу людей належиш. Готовий починати? Чудово! Тоді вперед!
1. Скільки справ Ти встигаєш зробити за один день?
А. Менше 15.
Б. Більше 15.
2. Ти частенько лінуєшся починати щось нове, мотивуючи це нестачею часу.
А. Так.
Б. Ні.
3. Скільки книг Ти зазвичай читаєш впродовж місяця?
А. Менше 5.
Б. Більше 5.
4. Як правило, Ти рідко встигаєш робити все, що запланував на день.
А. Так.
Б. Ні.
5. У Тебе часто є справи, які Ти робиш через «Не хочу».
А. Так.
Б. Ні.
6. Ти був би щасливий, якби в добі було 25, а то й 26 годин.
А. Так.
Б. Ні.
7. Ти прекрасно розумієш, що Твої дії далеко не завжди приносять бажаний результат, і знаєш напевне, що можеш на багато більше.
А. Так.
Б. Ні.
Результати тесту
6-7 відповідей А — «Загнана конячка». Поганий настрій і хронічна втома? Ти абсолютно не вмієш цінувати час. Необхідно терміново змінювати щось у своєму житті. Адже далі буде тільки гірше. Але не впадай у відчай, вихід є! Головне — зізнатися собі в тому, що проблема існує, і почати робити перші кроки до її вирішення. Щоденне складання планів, дотримання режиму дня, трішки старань — і в Тебе з'явиться час не тільки на важливі та необхідні справи, але й на заняття для душі.
4-5 відповідей А — «Робітник». З наміченої цілі Тебе може збити будь-яка зміна обставин. Дзвінок подруги/друга — і ось вже відведений на навчання час летить в трубу. Ось чому Ти рідко встигаєш закінчити розпочаті справи вчасно. Але не все втрачено. Якщо справа для Тебе по-справжньому важлива, ніщо не завадить Тобі її виконати швидко, легко і якісно. Отож, працюй над мотивацією.
2-3 відповіді А — «Бджілка». Твоїй активності можна позаздрити. Ти досить добре керуєш часом, хоч і можеш відступити від запланованого графіка, змінивши плани. Це про Тебе говорять «Не від світу цього». Ще б пак, адже Ти постійно щось вигадуєш, реалізовуєш, і неодмінно досягаєш свого.
0-1 відповідь А — «Людина-мотор». Ти, як ніхто, знаєш ціну часу. Такі, як Ти, живуть своїм життям, життям переможців — їздять на найкращих машинах, подорожують скільки душі заманеться, насолоджуючись усіма перевагами життя. Зазвичай люди Твого типу стають власниками компаній або успішними Том-менеджерами, адже знають, наскільки цінною є кожна хвилина в житті.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Визначаємо характер за почерком
- Друже, Ти, бува, не звертав уваги, як пишуть Твої однокласники? Виявляється, почерк може багато розповісти про якості характеру, самооцінку та емоційний стан людини. Перевіримо?
Форма
Гострі літери притаманні егоїстам, а заокруглені — чуйним і добрим людям.
Розмір
Величина літер розкаже, товариський Ти, або ж замкнутий і любиш самотність.
Великі літери — в людей щедрих, які мають широке коло спілкування і багато друзів, маленький шрифт, навпаки, — в потайних і скупих.
Натиск
Графологи (а саме графологія вивчає взаємопов’язаність характеру і почерку) запевняють, що під час письма роблять сильний натиск вольові та сміливі особистості, здатні швидко приймати рішення.
А от якщо літери на аркуші ледь видно, знай, це писала нерішуча, слабка людина, не здатна на сміливі вчинки.
Акуратність
Якщо у Тебе бездоганний каліграфічний почерк, отже, Ти, напевне, дуже охайний, акуратний, хоча й несамостійний.
Спокійні та врівноважені люди пишуть правильно, «стандартно» так би мовити.
Вчитель знову скаржиться на нерозбірливий почерк? Не все так погано! Це говорить про Твою безтурботність та енергійність. Проте цілком може свідчити і про нервові розлади.
Разом чи окремо?
А той, у кого всі літери в словах злиті між собою, виявляється, має розвинене логічне мислення. Якщо літери у почерку не поєднані між собою з’єднувальними рисками, то в людини добре розвинута інтуїція.
Поля
Люди, для яких важливі матеріальні цінності, залишають простір зліва сторінки.
Майже не залишають місця для полів економні, розважливі особистості. Навпаки, широкі поля залишають люди щедрі.
Оптиміст чи песиміст?
Якщо Твій друг пише на аркуші А4 (без розмітки) і мислить позитивно, його рядочок зліва направо має підніматися вгору, запевняють психологи. Песиміста ж неодмінно «потягне вниз».
Спокійна, розсудлива людина, яка реально оцінює свої можливості, зазвичай, залишає за собою рівний рядок.
Якщо ж Твій знайомий завзятий хитрун (а нерідко й безсовісний авантюрист), його рядки будуть хвилеподібними.
Пам’ятай, що на якість, форму і натиск почерку дуже впливають настрій та загальне самопочуття. Сумна, втомлена людина писатиме блідими літерами, а весела — сильно натискатиме на ручку.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________